Mötesplats Gällivare E-sportcenter
Om projektet
Svenska e-sportförbundet har nyligen blivit godkända som medlemmar i Riksidrottsförbundet och e-sport är en växande sport i världen. Ungdomar som gillar att spela datorspel sitter i regel hemma i sina rum, men genom projektet vill man skapa ett socialt sammanhang där personen kan dela sitt intresse med andra.
Projektet ska skapa en mötesplats för e-sportare i Gällivare där en lokal ställs i ordning, invigs och blir plats för ett antal arrangemang under insatsens genomförande. Arrangemangen varierar och har som syfte att bjuda in personer intresserade av e-sport att prova på och utvecklas i sporten. Kvinnor i e-sport är generellt underrepresenterade och projektet ska därför verka för att öka kvinnors intresse för e-sport samt vara ett stöd för kvinnor som vill utforska sporten.
Projektet innehåller också aktiviteter som syftar till att utbilda utövare, föräldrar och samhället om e-sportens möjligheter, effekter och påverkan på individ och samhälle. Därutöver vill projektet också skapa ett nätverk i kommunen samt länka samman Gällivare med andra kommuner och inleda ett långsiktigt samarbete med parter som intresserar sig för e-sport.
Syfte och mål
Syftet med projektet är att lyfta fram E-sporten* i samhället och locka ut e-sportare i ett socialt sammanhang där personerna kan dela sitt intresse med andra.
Målet med projektet är att skapa en mötesplats samt arrangera event och aktiviteter för e-sportintresserade.
*E-sport (elektronisk sport), cybersport eller datorsport är ett samlingsbegrepp för tävlingar som utförs på datorer eller spelkonsoler, där de tävlande spelar olika sorters datorspel mot varandra.
Kontakt
Sága Öderyd
Projektledare
saga@netverketesport.se
070 575 82 61

”2023 blev E-sport en officiell idrott. Föreningen, och därigenom även projektet, följer därför idrottens verksamhetsidé, vision och värdegrund. De evenemang som vi anordnar i projektet ska vara inkluderande och öppna för alla att ta del av.”
– Sága Öderyd, projektledare